Neurovývojové poruchy a jejich příčiny - článek
Podíl psychosomatických příčin na vzniku neurovývojových poruch. Pod tímto podtextem jsem připravila sérii článků týkajících se tohoto tématu. První ze série si můžete přečíst právě nyní.
Pod názvem neurovývojové poruchy se skrývá mnoho známých diagnóz - např. ADHD, různé formy autismu (PAS), poruchy chování a prožívání, různé poruchy učení, poruchy řeči a dyspraxie.
Žijeme ve vědecky zajímavé době. Nové výzkumy z oblasti buněčné biologie a kvantové fyziky objevily další poznatky o činnosti našeho mozku a také o podstatě naší vědomé a podvědomé paměti. Dokonce bylo prokázáno, že DNA obsahuje kromě informací k tvorbě bílkovin také uložiště dat, které slouží k záznamu prožitých emocí. To přispělo k rozšíření poznání o dalších možných příčinách vzniku různých neurovývojových poruch.
Když jsem v roce 1996 založila Poradnu pro úspěšné učení a chování, byla jsem právě nadšena novou reedukační metodou, která k nám přišla z Rakouska a která vznikla na základě poznatků z neuropsychologie. U mého tehdy dvanáctiletého syna odstranila během čtyř měsíců většinu problémů souvisejících s jeho poruchami učení, s dyslexií a s dysortografií. Zároveň odezněla i porucha pozornosti doprovázená nutkavým chováním, tedy ADHD. V jeho případě stačilo dát do pořádku výpadky nervových spojů ve dvou oblastech mozku.
Šlo o metodu založenou na výzkumu psycholožky Brigitte Sindelárové a tehdejšího přednosty dětské kliniky v Salzburgu, dětského neurologa a psychiatra, Manfreda Biebla. Tato metoda byla původně známa pod názvem Dílčí oslabení výkonu, pod zkratkou DOV nebo PIPE (viz. Parciální Insuficience Perceptivní Eficience). Tato metoda byla později částečně upravena a je prezentována pod názvem Percepční a motorická cvičení (dále PMC). Obě metody, DOV i PMC, umožnují zjistit a dotrénovat výpadky ve struktuře nervových spojů důležitých pro učení i chování. Pomáhají odstranit jednu z důležitých příčin neurovývojových poruch - neuroanatomickou příčinu. V některých případech mohou výše uvedené metody pomoci odstranit menší výpadek neuronů v určité části mozku (tj. morfologická příčina) - neumí si však poradit s celkově nízkým počtem neuronů, což může být jedna z nezměnitelných příčin sníženého nadání či mentální retardace. Nenapraví také narušenou komunikaci levé a pravé hemisféry, tzv. unilateralitu,která provází většinu těchto poruch.
Autor: Mgr. Stanislava Emmerlingová